Suoraan sisältöön
Väestön väheneminen ja ikääntyminen haastaa Etelä-Savoa yhä voimakkaammin lähivuosina. Alueet Suomessa kilpailevat muuttajista ja osaavasta työvoimasta.

Julkaistu 22.05.2024

Vauhtia maakunnan vetovoimatyöhön – Etelä-Savo selvittää mainettaan ja tunnettuuttaan

Väestön väheneminen ja ikääntyminen haastaa Etelä-Savoa yhä voimakkaammin lähivuosina. Alueet Suomessa kilpailevat muuttajista ja osaavasta työvoimasta.

Etelä-Savo on lähtenyt liikkeelle omassa maine- ja brändityössään vahvistaakseen asemiaan uusien asukkaiden, työntekijöiden ja investoijien houkuttelussa.

Etelä-Savon maakuntaliitto alkaa selvittää Etelä-Savon tunnettuutta, mainetta ja mielikuvia maakunnan ulkopuolella ja sisällä. Maakuntaliitto on käynnistänyt Sydän Saimaalla – Etelä-Savon maine ja tunnettuus -hankkeen, jossa tutkitaan muun muassa veto- ja pitovoimatekijöitä, näkemyksiä ja kokemuksia maakunnasta, poismuuton syitä, muuttohalukkuutta ja tunnettuuden osatekijöitä.

–  Tarve yhteiselle, systemaattiselle maakuntaviestinnälle on kasvanut viime vuosina ja maakuntaliiton sidosryhmät ovat sitä toivoneet. Ensin tarvitaan kuitenkin tutkittua tietoa. Tutkimustulokset auttavat maakunnan toimijoita kohdentamaan näkyvyystoimenpiteensä oikein, sanoo Sydän Saimaalla -hankkeen projektipäällikkö, maakuntaliiton viestintäpäällikkö Heidi Miettinen.

Tutkimuksen avulla tunnistetaan mahdollisuuksia ja vahvuuksia, joita hyödynnetään maakunnan veto- ja pitovoiman vahvistamiseksi. Hankkeessa luodaan maakunnan maine- ja brändityön perusta, jolle tulevat viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteet voidaan rakentaa.

–  Yhteinen maakuntakuva vaatii tietoa siitä, mikä meitä maakunnassa yhdistää. Mitkä ovat ainutlaatuiset vahvuutemme verrattuna muihin maakuntiin ja alueisiin. Tutkimus auttaa näkemään myös asioita, joita emme ehkä itse ole ymmärtäneet tai havainneet. Maakunnan ulkopuolella asioita voidaan nähdä toisin. Tämä meidän on tärkeää selvittää, Miettinen kertoo.

Tutkimus tuottaa tietoa yhteiseksi hyväksi

Tutkimuksen lisäksi Sydän Saimaalla -hankkeessa laaditaan toimintasuunnitelma maakunnallista viestintää ja näkyvyyttä varten. Suunnitelmassa esitetään toimenpide-ehdotuksia siitä, miten ja millaisin toimenpitein Etelä-Savon yhteismarkkinointia voitaisiin toteuttaa jatkossa.

Tutkimuksen antamat tiedot ovat apuna, kun tehdään päätöksiä yhdessä eri toimijoiden kanssa toteutettavista maakuntamarkkinoinnin toimenpiteistä.

Etelä-Savon maakuntajohtaja Pentti Mäkinen nostaa esiin tutkimuksesta saatavan hyödyn kunnille, yhteisöille ja yrityksille. Tavoitteena on antaa tukea kuntien ja muiden kumppaneiden omiin markkinointiponnisteluihin esimerkiksi rekrytointihaasteissa.

–  Laadittava tutkimus tukee pidemmällä aikavälillä Etelä-Savon maakuntaliiton, maakunnan kuntien, yritysten ja muiden toimijoiden omaa elinvoimatyötä. Sydän Saimaalla -hanke tuottaa tietoa, jota harvalla maakunnan toimijalla olisi mahdollisuus itsenäisesti lähteä tilaamaan ja selvittämään. Tutkimuksen tuottama tieto on vapaasti kaikkien hyödynnettävissä.

Sydän Saimaalla -hanke saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta ja se kestää marraskuun 2024 loppuun. Hankkeen kokonaisbudjetti on 69 200 euroa. Hankkeen osarahoittajana toimii Etelä-Savon Ely-keskus.
Etelä-Savon maakuntahallitus valitsi 20.5.2024 maine- ja tunnettuustutkimuksen toteuttajaksi Taloustutkimus Oy:n. Tutkimuksen on määrä valmistua syyskuun loppuun mennessä.


Lisätietoja:


Heidi Miettinen
Viestintäpäällikkö, Etelä-Savon maakuntaliitto
P. 040 624 0624

Pentti Mäkinen
Maakuntajohtaja, Etelä-Savon maakuntaliitto
P. 050 500 2584