Uusimmat
Julkaistu 23.09.2020
Saimaan alue entistä suositummaksi kohteeksi, alueelle luodaan oma matkailustrategia
Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon matkailutoimijat laativat matkailustrategian Saimaan alueelle. Yhteinen tavoite on jo kirkas: Saimaan alueesta tulee yksi Suomen merkittävimmistä matkailukohteista.
Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon matkailutoimijoiden yhteisen Saimaan matkailustrategian tekeminen käynnistyy tiistaina 29.9.2020 klo 13.00–14.30 järjestettävällä kick off -webinaarilla. Tuolloin aloitetaan toden teolla pohdinta siitä, miten nostamme Saimaan alueen yhdeksi Suomen merkittävimmistä matkailualueista. Tavoitteenamme on, että matkailijoiden määrä ja matkailutulot lisääntyvät ja Lake Saimaa Purest Finland -brändi tulee tunnetuksi.
Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon yhteisessä Saimaa-sopimuksessa 2020-2025 on sitouduttu yhteistyöhön maakuntien matkailumarkkinoinnissa, jolla vahvistetaan Lake Saimaa Purest Finland -brändiä. Saimaa-sopimuksen allekirjoittaneet osapuolet perustivat keväällä 2020 Lake Saimaa -yhdistyksen edistämään sopimuksen tavoitteiden toteutumista eli matkailun kasvua Saimaan alueella.
Lake Saimaa Purest Finland -brändin lisäksi alueelle tarvitaan elinkeinon kehittämistä ohjaava matkailustrategia. Saimaan matkailustrategia konkretisoi sekä kansallista matkailun tiekarttaa että Visit Finlandin johdolla laadittua ja parasta aikaa viimeisteltävänä olevaa Lakeland-suuralueen strategiaa.
Vastaavasti Saimaan matkailustrategiaa konkretisoidaan ja täsmennetään Etelä-Savon maakunnallisilla matkailun kehittämislinjauksilla, joille pohjaa on jo luotu keväällä 2020 käydyssä matkailun tulevaisuustarkastelussa. Nämä eteläsavolaiset matkailun linjaukset puolestaan nivoutuvat yhteen ja täydentävät ensi vuonna käynnistyvän uuden maakuntaohjelman laadinnan kanssa.
Vaikka strategia- ja ohjelmatyötä tehdään monessa tasossa ja monilla nimillä, ovat ne kuitenkin kaikki linjassa keskenään ja ohjaavat kukin osaltaan eri mittakaavoissa tehtävää matkailun kehittämistyötä.
Kaikkien näiden eri tasoisten asiakirjojen tavoitteena on turvata toimintaedellytykset alueemme matkailun kestävälle kasvulle. Strategiatyöhön kannattaa siis osallistua ja tuoda omat ajatukset rohkeasti esiin, sillä nämä strategiat ohjaavat myös matkailun kehittämiseen käytettävän julkisen rahoituksen kohdentamista.
Tilaisuuden ohjelma ja ilmoittautuminen 27.9. mennessä täällä.
Lisätietoja: Kehittämispäällikkö Heli Gynther, p. 040 773 7285