Julkaistu 11.04.2022
Saimaalaiset tuotteet menestyivät kansainvälisessä World Food Gift Challenge 2022 -kisassa
Saimaan alueen kolme maakuntaa (Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Pohjois-Karjala) ovat hakemassa Euroopan gastronomiseksi alueeksi vuodelle 2024. Osana hakuprosessia alue on kutsuttu mukaan kansainväliseen verkostoon sekä yhteisiin kilpailuihin. Saimaan seutu oli näyttävästi esillä Menorcalla järjestetyssä World Food Gift Challenge 2022 -kilpailussa 7.4.2022.
Kilpailun tavoitteena on tuoda näkyvyyttä laadukkaille artesaaniruoille ja ruokaan liittyville käsityölahjoille maailman ja Euroopan gastronomisilta alueilta.
Vuoden 2022 kilpailuun osallistui yhteensä 33 korkealuokkaista tuotetta. Saimaan seutua edustaneet tuotteet olivat: KontioMehu Oy:n Lehtikuohu, Kenkäveron ja D.O. Saimaa -tuottajien D.O. Saimaa -herkkulahjapakkaus, Kerafiikan idätysruukku sekä Luomus Woodworksin Koivu-lautanen.
- World Food Gift Challenge tarjosi hienon aloituksen Saimaan seudulle kansainvälisessä verkostossa. Kymmenestä jaetusta palkinnosta jopa neljä tuli Itä-Suomen alueelle, kun myös vuosien 2020-2021 European Region of Gastronomy Kuopio oli kilpailussa voitokas, hankejohtaja Sari Kaasinen summaa.
Kilpailevat tuotteet arvioi kansainvälinen raati, joka koostui IGCAT-organisaation (International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism) ja Regions of Gastronomy -verkoston asiantuntijoista. Raati arvioi tuotteiden makua, käyttökelpoisuutta, tarinankerrontaa, ainutlaatuisuutta, innovatiivisuutta, yhteyttä alueeseen sekä tuotteiden pakkauksia. Raadin jäsenenä toimineen muotoilija Ines Olympe Mercadalin mukaan kilpailun tuotteet olivat huippuluokkaa. Hän toi esiin myös gastronomian, käsityötaidon, luovuuden ja muotoilun välisen yhteistyön tärkeyttä.
- Ihanteellisen ruokalahjan tulee tuoda iloa, herättää tunteita ja olla kokemus sekä ostajalle että vastaanottajalle, tuomariston puheenjohtajana toiminut IGCAT-organisaation johtokunnan jäsen Omar Valdez totesi.
Tuomariston jäsenet olivat:
Omar Valdez, UNTWO Academyn pääjohtaja
Diane Dodd PhD, IGCAT -organisaation presidentti
Tri Edith M. Szivas, IGCAT -organisaation varapuheenjohtaja
Ariadna Ribas, viini- ja ruokamatkailun brändipäällikkö Katalonian matkailutoimistosta
Davide Bruno, Ustican saaren merensuojelualueen johtaja
Ines Olympe Mercadal, muotoilija, Menorca European Region of Gastronomy 2022 lähettiläistä.
Linkki IGCAT-organisaation tiedotteeseen:
https://igcat.org/winners-of-the-world-food-gift-challenge-2022-awarded/
Saimaan seudun palkitut tuotteet:
World Food Gift Challenge 2022, kolmas palkinto:
Luomus Koivu -sisustuselementti ja lautanen, Luomus Woodworks
Luomus Koivu tuo kattaukseen orgaanisuutta ja syksyn viimeisiä auringon säteitä luoden lämpöä ja tunnelmaa pöytään. Valo haluaa leikkiä lautasen pintakuviossa luoden tarjoiluun upean kehyksen ja nostaa ruokailunautinnon seuraavalle tasolle. Lautanen on täysin käsityönä valmistettua lappeenrantalaista designia. Lautanen saa näyttävän pintansa läpivärjätystä koivuviilusta, joka on Etelä-Karjalainen innovaatio ja valmistettu kestävästi hoidetuista metsistä korjatuista koivuista. Jokaisen korjatun koivun tilalle on istutettu uusi koivu sitomaan tulevaisuutta paremmaksi.
Best Promotion of the Region:
D.O. Saimaa -herkkulahjapakkaus, Kenkävero Mikkeli / D.O. Saimaa -tuottajat
Anna lahjaksi alkuperämerkittyjä D.O.Saimaa herkkutuotteita kauniissa valmiissa lahjapaketissa. Paketti sisältää Kenkäveron näkkärishipsejä, Vavesaaren mustikkamarmeladia, Heikkilän yrttitilan basilika, oregano ja rakuuna -yrttimausteet sekä Järvi-Suomen kalatuotteen savumuikkusäilykkeen.
D.O. Saimaa on Suomen ensimmäinen, alueellinen alkuperä- ja laatumerkki. Merkin sloganissa mainittu hyvä tarkoittaa paitsi korkeaa laatua, myös positiivista vaikutusta ympäristöön, kulttuuriin, alueen elinvoimaisuuteen ja yhteiskuntaan. D.O. Saimaa -merkittyjä tuotteita tai raaka-aineita käyttävät kuluttajat, ravintolat ja jälleenmyyjät tietävät tekevänsä hyvän, eettisen ja vastuullisen valinnan.
D.O. Saimaa -merkki tuotteessa viestii niin kansainvälisille matkailijoille kuin paikallisille kuluttajillekin tuotteen olevan Saimaalta kotoisin, laadukas ja puhdas. D.O. Saimaa -tuottajat, jatkojalostajat ja jälleenmyyjät liputtavat paikallisen ja korkealaatuisen tuotannon puolesta.
Saimaa European Region of Gastronomy -tittelin hakuun liittyvää taustaa
Saimaan alueesta on kehittymässä yksi Euroopan ruoka- ja kulttuurimatkailun keskus. Itä-Suomen alueen yhteisestä Euroopan kulttuuripääkaupunkihausta, Saimaa-ilmiöstä, sytykkeen saaneen yhteistyön tavoitteena on nostaa itäinen Suomi Lapin ja Helsingin rinnalle kiinnostavaksi matkailukohteeksi. Työtä edistetään laajalla ylimaakunnallisella rintamalla.
Tammikuussa julkaistussa hakukirjassa esitellään muun muassa pääteema Pöytä rajojen yli sekä alueen tavoitteet ja toimenpiteet.
Erityisesti tuotteistaminen, matkailijaystävällinen reitistö sekä ruoan ja kulttuurin innovatiiviset yhdistelmät ovat laajasti esiteltyinä. Hakukirja on tuotettu yhdessä alueen kaupunkien, maakuntaliittojen, alueen toimijoiden ja Visit-organisaatioiden kanssa.
Haun myötä Saimaan alue on jo liittynyt International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism -verkostoon, jossa valmennetaan ja tuetaan kestävän ja paikallisen ruokamatkailun alueita sekä rakennetaan kansainvälistä matkailun osaamisverkostoa. Kansainvälisiä vieraita, medioita, messuja sekä kilpailuja esimerkiksi tuotteistamisesta on siis luvassa lähivuosina. Tieto tittelin saamisesta varmistuu syksyllä 2022.
Kuva: D.O. Saimaa -herkkulahjapakkaus/Jonne Vaahtera.
Lisätiedot ja yhteydenotot:
Saimaa European Region of Gastronomy Management Project
Hankejohtaja Sari Kaasinen
040 636 1469, sari.kaasinen@esavo.fi
Taito Itä-Suomi / Kenkävero
Toiminnanjohtaja Anne Ossi
0440 162 210, anne.ossi@kenkavero.fi
Luomus Woodworks
Ville Naumanen
040 029 9938, ville@luomuswoodworks.com