Suoraan sisältöön

Julkaistu 29.08.2024

Alueellinen asiantuntemus ja resurssit maakunnan kehittämiseen on säilytettävä Etelä-Savossa

Valtiovarainministeriö on pyytänyt laajaa lausuntokierrosta hallituksen esitysluonnoksesta, joka koskee valtion aluehallintouudistusta.

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Lupa- ja valvontavirastosta, laki elinvoimakeskuksista sekä kehittämis- ja hallintokeskuksesta ja laki Ahvenanmaan valtionvirastosta.

Etelä-Savon maakuntaliitto korostaa lausunnossaan maakunnan tulevaisuudelle tärkeitä linjauksia.

Maakuntaliitto pitää valtion aluehallinnon uudistusta kokonaisuutena tarpeellisena ja kannatettavana. Yksi aivan oleellisista asioista valtion aluehallintouudistuksessa on valtakunnallisen viraston perustamisen myötä luvitusprosessien sujuvoittaminen. Maakuntien näkökulmasta on tärkeää, että sekä valtakunnallisella että alueellisella tasolla valtiotoimija kykenee tosiasiallisesti toimimaan alueilla ja tukemaan maakuntia ja kuntia niiden kehittämis- ja viranomaistoiminnassa.

Alueiden kehittämistehtävät tulee pitää entisellään – valtio voi tukea kuntien ja maakunnan liittojen työtä

Valtion aluehallinnon uudistuksella ei tule muuttaa valtion ja kuntien välistä työnjakoa. Hallituksen esityksessä elinvoimakeskusten tehtäväksi esitetään alueiden kehittämistä. Vastaavaa tehtävää ei ole nykyisin ollut säädettynä ELY-keskuksille. Aluekehityslain (756/2021) mukaan vastuu alueiden kehittämisestä on valtiolla ja kunnilla. Alueiden kehittämiseen liittyvistä kuntien tehtävistä vastaa alueellisella tasolla maakunnan liitto aluekehittämisviranomaisena. Tämän roolin tulee säilyä maakunnan liitolla selkeänä.

Valtion aluehallinnon roolina tulee olla tukea alueiden omiin vahvuuksiin ja erityispiirteisiin perustuvaa alueiden kehittämistä yhteistyössä maakunnan liittojen kanssa sekä kuntien kumppanina. Elinvoimakeskusten tulee keskittyä elinvoiman vahvistamiseen ja edistämiseen hoitamalla valtion toimeenpano- ja kehittämistehtäviä. Lakiehdotuksessa on kannatettavaa se, että strategista suunnittelua ja tulossopimuksen valmistelua tehtäisiin yhteistyössä maakunnan liittojen kanssa.
Etelä-Savon maakuntaliitto pitää erittäin tärkeänä, että elinvoimakeskusten tulossopimukset noudattavat kunkin maakunnan voimassa olevaa maakuntaohjelmaa.

Kuntien itsemääräämisoikeutta ei tule heikentää

Lupa- ja valvontavirastolle esitetään tehtäväksi alueiden käytön valvontaa ja ohjausta. Etelä-Savon maakuntaliitto esittää, että tämän uudistuksen myötä ei palauteta ohjaustehtävää lupa- ja valvontavirastolle. Näin merkittävästä kuntien itsemääräämisoikeuteen vaikuttavasta kysymyksestä ei pitäisi säätää osana tätä uudistusta.

Lupa- ja valvontaviraston uusi valtakunnallinen virastorakenne edellyttää viraston, kuntien ja maakuntien tehtävien yhdyspintojen arvioimista ja uusien yhteistyörakenteiden luomista.

Alueellisen vuorovaikutuksen toteutumiseksi myös käytännössä tulee uudistuksen yhteydessä arvioida tarkemmin sekä valtakunnallisen lupa- ja valvontaviraston että elinvoimakeskusten yhdyspintoja maakuntiin, kuntiin ja hyvinvointialueisiin.

Lupa- ja valvontavirastolle oma toimipaikka Etelä-Savoon 

Lakiluonnoksessa Lupa- ja valvontaviraston virastolla on toimipaikka kaikilla sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueilla. Sen lisäksi virastolla voi olla muita työntekopaikkoja. Etelä-Savon maakuntaliitto pitää tärkeänä, että Etelä-Savossa on oma lupa- ja valvontavirastolla oma toimipaikka. 

Elinvoimakeskuksilla tulee olla lainsäädännössä valtioneuvoston asetuksella nimetty toimipaikka kaikissa maakuntakeskuksissa, kuten uudistusta onkin valmisteltu. Elinvoimakeskuksille ei tule nimetä päätoimipaikkaa.

Alueellinen asiantuntemus ei uudistuksen takia saa heikentyä eivätkä organisaatioiden resurssit vähentyä. Maakuntaan kohdennettavat kehittämisresurssit eivät saa uudistuksessa heikentyä. Tätä tukisi se, että EU:n alue- ja rakennepolitiikan rahastojen yritystukilain mukaiset rahoitustehtävät siirrettäisiin kaikkiin elinvoimakeskuksiin seuraavan ohjelmakauden alussa.

EU-rahoituspäätösten pysyttävä alueiden omissa käsissä

Uudistuksessa on huomioitava myös muut käynnissä olevat uudistukset, erityisesti TE-palvelut 2024-uudistus. Työllisyyteen ja osaamiseen liittyvät ESR+ -rahoitustehtävät on siirrettävä TE-uudistuksessa siirtyvien työvoimapalvelutehtävien tavoin kuntasektorille maakuntien liittoihin. Näin vahvistetaan maakuntien liittojen roolia EU-rahoituksen välittävänä viranomaisena ja varmistetaan päätöksenteon säilyminen aluelähtöisenä.

Lausuntopyyntö materiaaleineen löytyy täältä: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=537dcf40-f979-4536-9749-7d92d46a7031

Lisätietoja:

Maakuntajohtaja Pentti Mäkinen
P. 050 500 2584
Etelä-Savon maakuntaliitto