Suoraan sisältöön

Puhtaasti paras

“Jääkauden tyttäreksikin kutsuttu Saimaa oli Suomen ensimmäinen matkailualue jo 1800-luvun lopulla ja sen tarina kiehtoo edelleen. Haluamme matkailumme kasvavan kestävällä tavalla – luontoamme ja kulttuuriamme kunnioittaen.”

Maisa Häkkinen
matkailujohtaja
Visit Mikkeli

Saimaa on vetovoimainen brändi matkailuelinkeinolle sekä vapaa-ajan asumiselle

Tärkeinä tekijöinä siinä ovat alueen monimuotoinen järviluonto kansallispuistoineen ja Saimaa Geopark -kohteineen, runsas kulttuuritarjonta ja ainutlaatuiset käyntikohteet sekä ruoka.

Matkailuelinkeinoa kasvatetaan kestävästi panostamalla laatuun määrän sijaan. Monipaikkaiseen asumiseen luodaan lisää mahdollisuuksia. Digitaalisuutta hyödynnetään esimerkiksi palveluiden sujuvoittamiseen.

Matkailuelinkeinoa halutaan edistää alan toimijoiden verkostomaisena yhteistyönä, asiakaslähtöisesti ja luonnon ehdoilla.

Matkailualan vahvuudet

  • Saimaa-brändin kehittäminen
  • Vapaa-ajanasumisen ykkönen, vuokraustoiminta
  • Monipaikkaisuutta edistetään
  • Maaseutu- ja luontomatkailu
  • Kulttuuriperintö ja sen hyödyntäminen
  • Vastuullinen ja kestävä matkailu
  • Digitaalisuuden hyödyntäminen matkailussa

Matkailualan tavoitteet

  • Saimaa-brändin vahvistaminen ja hyödyntäminen
  • Verkostomainen yhteistyö
  • Vastuullinen ja kestävä matkailu

Etelä-Savon matkailualan valtteja ovat Saimaan järviluonto, ainutlaatuiset käyntikohteet ja kulttuuri

Kestävän matkailun ja vapaa-ajan asumisen kehittämisen verkosto

Etelä-Savon matkailualan yrittäjät ja toimijat luovat Etelä-Savosta kestävän matkailun maakuntaa.

Lue lisää matkailun ja vapaaajan asumisen verkostosta sekä muista Etelä-Savon klustereista. 

Ajankohtaista matkailualalta Etelä-Savossa