Julkaistu 20.05.2025
Mäntyharjun kanavasta valmistunut päivitetty ajantasaisuus- ja kustannustarkastelu
Etelä-Savon ja Päijät-Hämeen maakuntakaavoissa osoitettu Mäntyharjun kanava on noussut keskusteluihin yhtenä osana vaihtoehtoista vesireittiä Saimaalta Suomenlahdelle.
Maakuntakaavoissa osoitetusta linjauksesta on vuonna 2000 tehty Merenkulkulaitoksen toimesta yleissuunnitelma ja sitä täydentävä selvitys, jossa tarkasteltiin kapeampaa kanavapoikkileikkausta. Kanavan yleissuunnitelman mukainen kustannusarvio oli 1,63 miljardia markkaa ja kapeammilla kanavilla toteutettaessa kustannukset olisivat 1,36 miljardia markkaa.
– Nyt kun molemmissa maakunnissa on käynnissä maakuntakaavan päivitys, halusimme selvittää kanavalinjauksen ajantasaisuuden sekä kanavan rakentamisesta aiheutuvat kustannukset tämän päivän hintatasolla, kertoo selvityksen lähtökohdista Päijät-Hämeen liiton suunnittelujohtaja Niina Ahlfors.
– Nyt tehty tarkastelu perustuu Merenkulkulaitoksen aiemmin laatimiin selvityksiin ja niistä saataviin lähtötietoihin sekä kanavalinjauksella ja sen läheisyydessä tapahtuneisiin maankäytön muutoksiin. Selvityksen laati FCG Oy maakuntaliittojen toimeksiannosta, täydentää aluesuunnittelupäällikkö Marko Tanttu Etelä-Savon maakuntaliitosta.
Selvityksessä on esitetty sekä indekseillä tarkastettu kustannusarvio että kustannusarvion Ihku-laskentaan perustuen. Ihku-kustannuslaskentapalvelu on muun muassa suurimpien kuntien ja Väyläviraston käyttämä palvelu, joka on kehitetty infrahankkeiden kustannusten arviointiin.
Ihku-laskennan lähtötiedot perustuvat Merenkulkulaitoksen aiemmissa suunnitelmissa esitettyihin tietoihin, jotka eivät mahdollistaneet Ihku-laskentaa kaikkien kustannuserien osalta. Näiden kustannuserien osalta Ihku-laskennan kustannusarviota täydennettiin kustannusindeksilaskennalla. Lisäksi kustannusarviossa arviotiin kanavalinjauksella tapahtuneiden muutoksien aiheuttamat kustannukset. Merkittävän näistä on Vihantasalmentien (mt 419) sillan rakentaminen, jonka kustannusarvio on 3,1 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Selvityksen mukaan yleissuunnitelman (2000) mukaisen kanavaratkaisun kustannusarvio on 537 miljoonaa euroa ja täydentävän selvityksen mukaisesti toteutettuna kustannukset olisivat 453 miljoonaa euroa. Arvioon liittyy epävarmuustekijöitä lähtötietoihin liittyen ja lisäksi ruoppaus- ja maamassojen läjitysratkaisujen ja sijoituspaikkojen tarkentumisesta saattaa aiheutua vaikutuksia kustannuksiin. Kustannusarviota on tarpeellista tarkastaa mahdollisen jatkosuunnittelun yhteydessä.
Mäntyharjun kanavahankkeen edistämiseksi ja siihen liittyvän päätöksenteon tueksi on perusteltua selvittää tämän päivän tilannetta vastaavat käyttäjätarpeet elinkeinoelämän näkökulmasta esimerkiksi osana Liikenne 12 -suunnitelman mukaista sisävesien kuljetusten käyttäjätarveselvitystä.
Mäntyharjun kanava yhdistäisi Saimaan ja Päijänteen toisiinsa, mutta nykyisellään Heinolan ympäristön väylästö ja sillat eivät mahdollista kanavan mitoitusaluksen mukaisten aluksien kulkua Päijänteelle, jossa ei myöskään ole vastaavaa syväväylästöä kuin Saimaalla.
Pelkästään Mäntyharjun kanavan rakentaminen ei yhdistä Saimaata Suomenlahteen. Yhteys Suomenlahteen edellyttäisi Kymijoen kanavaa, toteuttamiseen liittyvien haasteiden takia kanavamerkintä on poistettu Kymenlaakson maakuntakaavasta.
Selvitys löytyy linkin takaa: Mäntyharjun kanavan ajantasaisuus- ja kustannustarkastelu
Lisätietoja:
suunnittelujohtaja Niina Ahlfors, Päijät-Hämeen liitto, 040 531 7628, niina.ahlfors@paijat-hame.fi
aluesuunnittelupäällikkö Marko Tanttu, Etelä-Savon maakuntaliitto, 040 628 2788, marko.tanttu@esavo.fi