Julkaistu 09.04.2020
Digituki on tarpeen nyt jos koskaan Jokainen voi tukea läheistensä digitaitoja
Etelä-Savon digituen tarjoajat kehittävät etänä annettavaa opastusta parhaansa mukaan.
Suomalainen yhteiskunta siirtyi koronarajoitusten myötä digitaaliseen vuorovaikutukseen muutamassa päivässä. Käynnissä on merkittävä kansallinen muutos, joka on tuonut meistä useimmat uudenlaisen digitaalisen arjen äärelle. Osalle digitaaliset palvelut ovat vieraita ja he tarvitsevat nyt digitukea eli neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun mobiililaitteen käyttöön enemmän kuin koskaan. Apua on onneksi saatavilla.
Digitukea on saatavilla vaikka puhelimitse
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota ja koordinoi valtakunnallista digitukiverkostoa. Digitukea antavat kirjastot, kansalaisopistot, järjestöt ja viranomaiset. Jokainen organisaatio määrittää itse, minkälaista digitukea se tarjoaa. Digituen sisältö vaihtelee sähköisen asioinnin opastamisesta sovellusten asentamiseen ja käyttöönottoon. Etätukea arkiseen sähköiseen asiointiin annetaan puhelimitse, chatissa ja videopuheluna ja uusia tapoja keksitään lisää koko ajan. Digitukiverkoston jäsenet jakavat keskenään hyödyllistä tietoa ja noudattavat yhteistä digituen eettistä ohjeistusta.
Etelä-Savossa saa neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen ja tabletin käyttöön
Etelä-Savossa mm. Estery järjestää kerran viikossa opastustilaisuuksia Mikkelin kaupungin kirjaston tiloissa. Esteryyn eli Etelä-Savon hyvinvointijärjestöjen tuki ry:hyn kuuluu yhteensä 55 sosiaali- ja terveysalan yhdistystä.
- Tilaisuuksissa on yleensä viisi opastajaa ja parisenkymmentä opastettavaa. Opastettavat ovat lähinnä ikäihmisiä, jotka tarvitsevat opastusta mobiililaitteen toimintoihin, ohjelmien lataukseen, sähköpostin käyttöön ja sähköpostiliitteiden lähettämiseen. Opastushetkiin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon, kertoo projektipäällikkö Tuula Narvola Esteryltä.
Myös Suur-Savon Osuuspankki antaa digitukea ja opastusta. Työhön on rekrytoitu kolme Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Osuuspankin asiakkuuspäällikkö Aleksi Termosen mukaan opastusta on annettu jo 1500 henkilölle.
- Konttoreissamme on myös jatkuvasti mahdollista varata aika OP:n mobiiliopastukseen tai tulla kysymään neuvoa konttorin infosta, Termonen kertoo. Opastuksen suora vaikutus näkyy OP Mobiilin lisääntyneissä käyttäjämäärissä.
Jokainen voi neuvoa laitteiden ja ohjelmien käytössä apua tarvitsevia läheisiä
- Nyt vallitsevassa tilanteessa digituen tarve on kasvanut merkittävästi. Digituen tarjoajat alueellamme kehittävät etädigitukea parhaansa mukaan. Kannustamme myös kaikkia muita digitaitoisia tukemaan läheisiään. Pieneltäkin tuntuva taito, kuten videopuhelun soittaminen, voi parantaa arkea huomattavasti, kertoo Etelä-Savon alueellista digitukea koordinoiva projektipäällikkö Jussi Linnala.
On hyvä muistaa, että digipalvelut eivät ole kaikkien saatavilla. Kun kirjastot ja asukastalot suljettiin, jäi digitaalisten palvelujen ulkopuolelle joukko ihmisiä, joilla ei ole pääsyä nettiin tai siihen tarvittavia laitteita. Kannustamme myös eteläsavolaisia miettimään auttamismahdollisuuksia tai keinoja tämän ongelman ratkaisemiseksi.
Minkä digitaidon sinä voisit opettaa toiselle?
Yhteishenkeä tarvitaan nyt meiltä kaikilta. Auttamalla toista niiden digipalveluiden pariin, joita osaat itse edes vähän, teet arjesta hänelle helpompaa.
Digitaaliset palvelut sujuvoittavat arkisten asioiden hoitamista ja monipuolistavat yhteydenpitoa etenkin nyt, kun kohtaamisia kasvokkain on syytä välttää.
Digi- ja väestötietovirasto koordinoi valtakunnallisen Digitukiverkoston toimintaa.
Lisätietoa:
Projektipäällikkö Jussi Linnala Digituen alueellinen koordinaatio Etelä-Savo, jussi.linnala@esavo.fi, 040 037 3329
Projektipäällikkö Minna Piirainen, Digi- ja väestötietovirasto, minna.piirainen@dvv.fi, 0295 553 5280