Maakuntaliitto ehdottaa korkean sillan rakentamista Savonlinnan Laitaatsalmeen

18.05.2010



Liikennevirastolle antamassa lausunnossaan (17.5.) Etelä-Savon maakuntaliitto ehdottaa, että Savonlinnan Laitaatsalmeen tulisi rakentaa 24,5 metriä korkea kiinteä maantiesilta ja nostettava ratasilta. Syy siltatyyppien valinnalle on yksinkertainen: ne ovat kustannustehokkaita ja järkeviä vaihtoehtoja.

Toisin kuin kiinteät matalat maantiesillat, korkean maantiesillan rakentaminen mahdollistaisi kaiken syväväyläliikenteen siirron Kyrönsalmesta turvalliseen ja helposti navigoitavaan Laitaatsalmeen. Myös avattavat maantiesillat mahdollistaisivat koko syväväyläliikenteen siirtymisen Laitaatsalmeen, mutta niiden rakentaminen ja ylläpito tulisi huomattavasti kalliimmaksi kuin kiinteän sillan rakentaminen.

Ratasiltavaihtoehtojen tarkastelussa tärkeimmät syyt nostosillan valinnalle olivat rakenteisiin liittyvät riskit ja sillan sopeutuminen maisemaan. Vaikka kääntösillan hinta tulisi olemaan noin 3 milj. € edullisempi kuin nostettavan sillan, rakenteeseen liittyvien riskien vuoksi hintaeroa ei voida pitää ratkaisevana.

Lisätietoja antavat maakuntajohtaja Matti Viialainen, puh. 044 770 0515 ja maakuntainsinööri Heikki Rintamäki, puh. 040 724 9619
 

Maakuntaliitto tiedottaa

Tiedotteet 2017

Tiedotteet 2016

Tiedotteet 2015

Tiedotteet 2014

Tiedotteet 2013

Tiedotteet 2012

Tiedotteet 2011

Tiedotteet 2010

Maakuntaliitto ehdottaa korkean sillan rakentamista Savonlinnan Laitaatsalmeen

18.05.2010



Liikennevirastolle antamassa lausunnossaan (17.5.) Etelä-Savon maakuntaliitto ehdottaa, että Savonlinnan Laitaatsalmeen tulisi rakentaa 24,5 metriä korkea kiinteä maantiesilta ja nostettava ratasilta. Syy siltatyyppien valinnalle on yksinkertainen: ne ovat kustannustehokkaita ja järkeviä vaihtoehtoja.

Toisin kuin kiinteät matalat maantiesillat, korkean maantiesillan rakentaminen mahdollistaisi kaiken syväväyläliikenteen siirron Kyrönsalmesta turvalliseen ja helposti navigoitavaan Laitaatsalmeen. Myös avattavat maantiesillat mahdollistaisivat koko syväväyläliikenteen siirtymisen Laitaatsalmeen, mutta niiden rakentaminen ja ylläpito tulisi huomattavasti kalliimmaksi kuin kiinteän sillan rakentaminen.

Ratasiltavaihtoehtojen tarkastelussa tärkeimmät syyt nostosillan valinnalle olivat rakenteisiin liittyvät riskit ja sillan sopeutuminen maisemaan. Vaikka kääntösillan hinta tulisi olemaan noin 3 milj. € edullisempi kuin nostettavan sillan, rakenteeseen liittyvien riskien vuoksi hintaeroa ei voida pitää ratkaisevana.

Lisätietoja antavat maakuntajohtaja Matti Viialainen, puh. 044 770 0515 ja maakuntainsinööri Heikki Rintamäki, puh. 040 724 9619
 

Maakuntaliitto tiedottaa

Tiedotteet 2017

Tiedotteet 2015

Tiedotteet 2014

Tiedotteet 2013

Tiedotteet 2012

Tiedotteet 2011

Tiedotteet 2010

Maakuntaliitto ehdottaa korkean sillan rakentamista Savonlinnan Laitaatsalmeen

18.05.2010



Liikennevirastolle antamassa lausunnossaan (17.5.) Etelä-Savon maakuntaliitto ehdottaa, että Savonlinnan Laitaatsalmeen tulisi rakentaa 24,5 metriä korkea kiinteä maantiesilta ja nostettava ratasilta. Syy siltatyyppien valinnalle on yksinkertainen: ne ovat kustannustehokkaita ja järkeviä vaihtoehtoja.

Toisin kuin kiinteät matalat maantiesillat, korkean maantiesillan rakentaminen mahdollistaisi kaiken syväväyläliikenteen siirron Kyrönsalmesta turvalliseen ja helposti navigoitavaan Laitaatsalmeen. Myös avattavat maantiesillat mahdollistaisivat koko syväväyläliikenteen siirtymisen Laitaatsalmeen, mutta niiden rakentaminen ja ylläpito tulisi huomattavasti kalliimmaksi kuin kiinteän sillan rakentaminen.

Ratasiltavaihtoehtojen tarkastelussa tärkeimmät syyt nostosillan valinnalle olivat rakenteisiin liittyvät riskit ja sillan sopeutuminen maisemaan. Vaikka kääntösillan hinta tulisi olemaan noin 3 milj. € edullisempi kuin nostettavan sillan, rakenteeseen liittyvien riskien vuoksi hintaeroa ei voida pitää ratkaisevana.

Lisätietoja antavat maakuntajohtaja Matti Viialainen, puh. 044 770 0515 ja maakuntainsinööri Heikki Rintamäki, puh. 040 724 9619
 

Maakuntaliitto tiedottaa

Tiedotteet 2017

Tiedotteet 2016

Tiedotteet 2015

Tiedotteet 2014

Tiedotteet 2013

Tiedotteet 2012

Tiedotteet 2011

Tiedotteet 2010

Maakuntaliitto ehdottaa korkean sillan rakentamista Savonlinnan Laitaatsalmeen

18.05.2010



Liikennevirastolle antamassa lausunnossaan (17.5.) Etelä-Savon maakuntaliitto ehdottaa, että Savonlinnan Laitaatsalmeen tulisi rakentaa 24,5 metriä korkea kiinteä maantiesilta ja nostettava ratasilta. Syy siltatyyppien valinnalle on yksinkertainen: ne ovat kustannustehokkaita ja järkeviä vaihtoehtoja.

Toisin kuin kiinteät matalat maantiesillat, korkean maantiesillan rakentaminen mahdollistaisi kaiken syväväyläliikenteen siirron Kyrönsalmesta turvalliseen ja helposti navigoitavaan Laitaatsalmeen. Myös avattavat maantiesillat mahdollistaisivat koko syväväyläliikenteen siirtymisen Laitaatsalmeen, mutta niiden rakentaminen ja ylläpito tulisi huomattavasti kalliimmaksi kuin kiinteän sillan rakentaminen.

Ratasiltavaihtoehtojen tarkastelussa tärkeimmät syyt nostosillan valinnalle olivat rakenteisiin liittyvät riskit ja sillan sopeutuminen maisemaan. Vaikka kääntösillan hinta tulisi olemaan noin 3 milj. € edullisempi kuin nostettavan sillan, rakenteeseen liittyvien riskien vuoksi hintaeroa ei voida pitää ratkaisevana.

Lisätietoja antavat maakuntajohtaja Matti Viialainen, puh. 044 770 0515 ja maakuntainsinööri Heikki Rintamäki, puh. 040 724 9619
 

Maakuntaliitto tiedottaa

Tiedotteet 2017

Tiedotteet 2016

Tiedotteet 2015

Tiedotteet 2014

Tiedotteet 2013

Tiedotteet 2012

Tiedotteet 2011

Tiedotteet 2010